Sacha Polak (Amsterdam 1982) studeerde in 2006 af aan de Filmacademie. Met haar eerste speelfilm HEMEL (2012) maakte ze meteen indruk. De film was te zien op het Filmfestival van Berlijn en won daar de prijs van de internationale filmkritiek. Polak werd al snel als belangrijke nieuwe stem in de Nederlandse cinema gezien en wist zich internationaal in de kijker te spelen.
Sacha Polak (Amsterdam 1982) studeerde in 2006 af aan de Filmacademie. Met haar eerste speelfilm HEMEL (2012) maakte ze meteen indruk. De film was te zien op het Filmfestival van Berlijn en won daar de prijs van de internationale filmkritiek. Polak werd al snel als belangrijke nieuwe stem in de Nederlandse cinema gezien en wist zich internationaal in de kijker te spelen.
De films van Polak spreken een taal die niet van woord of plot afhankelijk is. - NRC
Alvorens met een nieuwe speelfilm te komen, maakte Polak in 2013 de documentaire NIEUWE TIETEN. Een uiterst persoonlijk verslag van haar preventieve borstoperatie. Net als haar moeder bleek Polak drager van het BRCA1-borstkankergen. De film is een uiterst persoonlijk verslag van haar keuzes en de consequenties daarvan. Met ZURICH (2015) stak Polak voorzichtig de grens over. Wende Snijders maakte in deze intense roadmovie haar acteerdebuut. Verpletterend volgens De Filmkrant, onbevreesd volgens De Uitkrant. Snijders maakte indruk als Nina die langs de snelwegen van Europa zwerft in een poging het verleden te vergeten. Ze ontmoet de Duitse vrachtwagenchauffeur Matthias (Sascha Alexander Gersak) en reist met hem mee. De film weet emoties rond verlies en bedrog te verbinden.
Ik vind vrouwen interessanter om films over te maken. Ik kan meer nuance aanbrengen, omdat ik ze beter begrijp. Met een mannelijke hoofdpersoon is het voor mij alsof je een film in een andere taal regisseert. Filmkrant 15-01-2015
Ook ZURICH werd geselecteerd voor het Filmfestival van Berlijn. Voor film had ze meegedaan aan een programma van het Festival voor jonge filmmakers. Net als HEMEL werd ook het scenario van ZURICH door Helena van der Meulen geschreven.
DIRTY GOD was in 2019 de openingsfilm van het International Film Festival Rotterdam. De film speelde (grotendeels) in Londen, was Engels gesproken en had met Vicky Knight opnieuw een opvallende hoofdrolspeelster. De onervaren actrice liep als kind zware brandwonden op. In de film speelt ze een slachtoffer van een zuuraanval met vergelijkbare littekens. Sommige recensenten zien in die littekens een rode draad in het oeuvre van Polak, waarin fysiek of psychische beschadigde vrouwen telkens het middelpunt vormen.
Bij mijn vorige film Zurich werd de film harder dan ik had bedoeld. Bij deze film vindt de ene het einde fijn en de ander vindt het té hoopvol – alhoewel, zo hoopvol is deze film niet, het is meer de muziek die je op het einde een goed gevoel geeft. Misschien was dat een reactie op de vorige film. Bij Zurich had ik mensen aan het einde van de film eigenlijk ijsjes moeten geven, tegen de verslagenheid. Het heeft voor mij ook te maken met dat een film de werkelijkheid niet hoeft te laten zien. Het is geen reflectie van hoe ik het leven zie, het is slechts een moment uit het leven. Eyefilm 13-05-2029
Niet alleen Rotterdam was onder de indruk van DIRTY GOD. De film werd ook geselecteerd voor het prestigieuze Sundance Film Festival in de Verenigde Staten. Het was daarmee de eerste Nederlandse film die tot de competitie van dit festival voor de onafhankelijke film wist door te dringen. Daar bleef het niet bij, want later in het jaar zou DIRTY GOD met de Gouden Kalveren voor Beste Film, Beste Regie en Beste Muziek naar huis gaan.
De film raakte aan de actualiteit van zoutzuuraanvallen die in het Verenigd Koninkrijk steeds vaker voorkwamen. De film werd internationaal goed ontvangen en niet alleen de acteerprestaties van Vicky Knight, maar ook haar persoonlijke verhaal maakte indruk.
Op een bepaalde manier vertel ik mijn eigen verhaal in de film, maar als een ander persoon. Jade en ik hebben veel dezelfde momenten meegemaakt. Het was lastig om dit verhaal te vertellen, omdat het zo persoonlijk was. We hebben allebei littekens. Jade zoekt in de film naar plastische chirurgen om haar gezicht te repareren: dat deed ik ook. Daarom is het een rauw en echt verhaal geworden. De tranen die je op het scherm ziet zijn ook echt. Linda 24- 04-2019
Hier bleef het niet bij want Sacha Polak liet zich voor haar volgende film helemaal inspireren door Vicky’s verhaal, die opnieuw de hoofdrol voor haar rekening nam. SILVER HAZE (2023) gaat over de 23-jarige Franky die als kind bij een brand in een café verminkt raakte. Ze zoekt antwoorden en genoegdoening. Net is Vicky werkt ze als verpleegkundige en is lesbisch. Polak schreef een mooi verhaal rond de elementen uit het leven van Knight die misschien wel, net als Franky, daarmee het verleden onder ogen kan zien.
Ook SILVER HAZE werd geselecteerd voor het Filmfestival van Berlijn.
SILVER HAZE is een modern sociaal drama dat zich afspeelt in de buitenwijken van Londen en aan de Britse kust. Het is de nieuwe film van Sacha Polak (DIRTY GOD, HEMEL) met in de hoofdrol Vicky Knight (DIRTY GOD) en Esmé Creed-Miles (HANNA). SILVER HAZE werd geselecteerd voor de Berlinale, het internationale filmfestival in Berlijn. Daar beleeft de film zijn wereldpremière in de Panorama-sectie van het festival.
Een nieuwe film van de Nederlandse regisseur Sacha Polak (HEMEL, ZURICH) over een jonge alleenstaande moeder, die haar leven weer moet oppakken na een tragisch ongeval. Een portret van een sterke vrouw en haar gevecht tussen uiterlijke schoonheid en innerlijke waardigheid.
In een wanhopige poging om het verleden te vergeten, zwerft Nina (Wende Snijders) langs de snelwegen van Europa. Ze ontmoet de Duitse vrachtwagenchauffeur Matthias (Sascha Alexander Gersak) en reist met hem mee. Maar veel over wie zij is, laat Nina niet los. Langzaamaan wordt duidelijk dat Nina zich ophoudt in de truckerswereld omdat ze gedreven wordt door de pijn van het ultieme verraad dat haar is overkomen.
HEMEL volgt het leven van de jonge vrouw Hemel (Hannah Hoekstra), die alleen opgegroeide met haar vader, de charmante veilingmeester Gijs (Hans Dagelet). Hemel kan zich een bestaan zonder Gijs niet voorstellen en neemt andere mannen niet serieus. Die zijn alleen om te versieren, waarbij haar spel soms grensoverschrijdend en gevaarlijk is. Wanneer Gijs in Sophie (Rifka Lodeizen) zijn grote liefde vindt, moet ook Hemel in beweging komen.