Sofia Coppola is één van de belangrijkste filmmakers van haar generatie. Ze werd in 1971 in New York City geboren als dochter van regisseur Francis Ford Coppola. Van school kwam niet veel terecht, maar in de praktijk kreeg ze welhaast automatisch een filmopleiding. Het meisje dat haar debuut op het witte doek maakte toen ze één jaar oud was, zag een carrière als actrice niet zitten. Sofia was, onder andere, te zien in de verschillende delen van THE GODFATHER (waarschijnlijk de bekendste films van haar vader), maar staat net als haar vader liever achter de camera. De slechte recensies voor haar rol in THE GODFATHER III konden haar niet veel schelen aangezien ze toch geen carrière als actrice ambieerde.
‘There are few Hollywood families in which one famous director has spawned another.’ The New Yorker
Met THE VIRGIN SUICIDES, haar debuutfilm als schrijver en regisseur in 1999, wist Coppola meteen haar naam te vestigen als interessante filmmaker. Coming of age verhalen en de ontwikkeling van jonge vrouwen zouden een rode draad gaan vormen in haar oeuvre.
THE VIRGIN SUICIDES is een psychologisch drama dat probeert het leven én de dood van vijf ongrijpbare zussen te doorgronden. De film betekende ook de doorbraak van Kirsten Dunst als actrice. Ze speelt één van de vijf dochters uit het gezin Lisbon. Hun wereld is klein en afgeschermd, tot de jongste van het gezin uit het leven stapt. De overgebleven meiden maken kennis met een groep jongens, die volledig door hen betoverd raakt. 25 jaar later halen deze jongens op poëtische wijze hun dromerige herinneringen op aan de zussen in de hoop te ontdekken wat er nou eigenlijk gebeurd is.
Coppola deed opnieuw een beroep op Dunst voor haar eigenzinnige historische epos MARIE ANTOINETTE (2006), waar Dunst de tragische titelheldin speelde.
Alvorens haar punkvisie op MARIE ANTOINETTE los te laten, maakte Coppola LOST IN TRANSLATION (2003). In haar, tot op heden, meest succesvolle film, ontmoeten twee verloren Amerikaanse zielen elkaar Tokyo. Culturele vervreemding vormt de basis voor een volstrekt eigenzinnige vorm van romantiek. LOST IN TRANSLATION werd voor 4 Oscars genomineerd. Coppola won de Oscar voor het beste originele scenario. De film zou nog talloze andere prijzen in de wacht slepen. Overigens ging MARIE ANTOINETTE met een Oscar voor beste kostuumontwerp naar huis. Zeer passend.
‘Uiteindelijk wil ik altijd weten hoe mensen worden wie ze zijn. Hoe een identiteit gevormd wordt door de keuzes die iemand maakt.’ Filmkrant
SOMEWHERE (2010) draait om een acteur die gedwongen wordt zijn leven te overzien na de onverwachte komst van zijn dochter. De film speelt in LA en bevat autobiografische elementen. SOMEWHERE won de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië. THE BLING RING (2013) vertelt het waargebeurde verhaal over een groep jongeren die inbreken in villa's van Hollywoodsterren. Voor THE BEGUILED (2017) keerde Coppola terug naar het kostuumdrama. Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog wordt een gewonde soldaat verzorgt in een meisjesinternaat. Dat loopt gruwelijk uit de hand. Voor THE BEGUILED werd Coppola op het Filmfestival Cannes onderscheiden als beste regisseur. Na ON THE ROCKS (2020) begon Coppola aan haar eerste biopic: PRISCILLA. De film over de jonge jaren van Priscilla Presley werd één van haar succesvolste. Hoofdrolspeelster Cailee Spaeny won de prijs voor Beste Actrice op het Filmfestival van Venetië, waar de film ook in première ging.
‘Bij PRISCILLA had ik dus meer dan ooit het gevoel dat er een verband was met mijn eerdere films. Het gevoel van: ik doe mijn ding en ik ben in mijn element en hopelijk heb ik de wereld nog iets nieuws te vertellen.’ Filmkrant
Ik in PRISCILLA groeien we mee met een jonge vrouw die probeert grip op haar eigen leven te krijgen. Ook Coppola zelf laat zich niet de les voorschrijven en zal altijd haar eigen ding blijven doen.
Coppola absorbed from her father the ethos that it was never worth it to cave to the creative demands of executives. In 2014, she agreed to make a live-action version of “The Little Mermaid” for Universal Studios, but amid disputes during development (including, she said at the time, an executive asking her, “What’s gonna get the thirty-five-year-old man in the audience?”) she walked away from the job. “I don’t actually want a hundred million dollars to make a movie,” she told me, of studio deals with strings attached. “I learned it’s better to do your own thing.” She refuses to take on projects unless she is guaranteed the right to choose her creative team and control the final cut. The New Yorker
PRISCILLA, de nieuwe film van Sofia Coppola (THE VIRGIN SUICIDES, LOST IN TRANSLATION), toont de onzichtbare kant van een van de grootste Amerikaanse mythes uit de popgeschiedenis: de lange relatie en het turbulente huwelijk van Elvis en Priscilla.
THE VIRGIN SUICIDES is het debuut van Sofia Coppola (Lost in Translation, Priscilla), waarmee ze in 1999 doorbrak als regisseur. Het psychologische drama is gebaseerd op de roman van Jeffrey Eugenides en probeert het leven en de dood van vijf ongrijpbare zussen te doorgronden. De klassieker keert terug in de bioscoop in de gerestaureerde 4K versie.