Aan het einde van de eerste wereldoorlog bevinden Édouard en Albert zich in de loopgraven. Daar komen ze niet ongeschonden uit. Na de oorlog lijken de briljante tekenaar en de bescheiden boekhouder tot elkaar veroordeeld. Met een bedrieglijk plan besluiten de kameraden het Franse volk een lesje te leren en fortuin te maken. Op een visueel prikkelende manier toont Dupontel het naoorlogse leven waarin de mannen zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Speels, prachtig en schrijnend. AU REVOIR LA-HAUT is pure filmmagie.
Regisseur en hoofdrolspeler Dupontel baseerde zijn intrigerende film op de internationale bestseller ‘Tot Ziens Daarboven’ van Pierre Lemaître. Naast Dupontel zien we Nahuel Pérez Biscayart (120 BPM), Mélanie Thierry (LA DANSEUSE) en Émilie Dequenne (CHEZ NOUS). Een belangrijke rol is weggelegd voor de prachtige kostuums en maskers die AU REVOIR LÀ-HAUT tot een wrang sprookje maken. De film won maar liefst 5 Césars (de Franse Oscars), voor Beste Regisseur, Beste Adaptatie, Beste Camerawerk, Beste Kostuums en Beste Decors.
‘Weergaloos visueel spektakel [...] Wonderschoon gefilmd [...] Het ene moment klein en ingetogen, soms zelfs onverbloemd poëtisch, dan weer mal en kluchtig’
- de Volkskrant‘Een lust voor het oog [...] Dupontel combineert het oorlogsdrama met een kleurrijke farce waar de energie vanaf spat [...] Zo inventief zie je het verhaal van de vergeten soldaat zelden verbeeld’
- Trouw‘Een modern sprookje [...] Prachtige beelden [...] AU REVOIR LÀ-HAUT is een visueel spektakelstuk [...] Krachtige acteerprestaties en de nodige, vaak subtiele humor’
- Filmtotaal.nl‘Een verhaal dat van de eerste tot de laatste minuut boeit [...] Herinnert aan het speelse vroege werk van Jean Pierre Jeunet (AMÉLIE, UN LONG DIMANCHE DE FIANÇAILLES) [...] Heerlijk verhaal, prachtige beelden, niet te missen film’
- Cinemagazine.nl‘Nahuel Pérez Biscayart is een van de beste jonge acteurs van dit moment [...] De maskers zijn een perfect visueel middel om de veelheid van emoties uit te drukken’
- NRC‘AU REVOIR LÀ-HAUT is een Franse klassieker in al zijn vezels [...] Waanzinnige shots en technische sprookjesachtige foefjes’
- Filmdomein.nl‘Kunstig [...] Schitterende shots [...] Er zijn fantastische dingen te zien in AU REVOIR LÀ-HAUT [...] Gave maskers [...] Meer dan eens doet AU REVOIR LÀ-HAUTE denken aan het onlangs verschenen THE SHAPE OF WATER, waarin eveneens de buitenbeentjes degenen zijn die (slinks) de touwtjes in handen nemen’
- Cinesalon.nl‘Een avonturenfilm met visuele flair [...] Krankzinnig inventief
- De Filmkrant‘Een bitterzoete vertelling over een vriendschap die begint in de loopgraven van WOI [...] Prachtige decors, esthetisch gefilmd’
- Frankrijk.nl‘Niet te missen’
- Frankrijkpuur.nlWinnaar Beste Regisseur - César du Cinéma Français
Winnaar Beste Adaptatie - César du Cinéma Français
Winnaar Beste Cinematografie - César du Cinéma Français
Winnaar Beste Kostuums - César du Cinéma Français
Beste Decors - César du Cinéma Français